28 68 00 44 kontakt@cleoh.dk

Svære følelser

Emotionalitet, stærke følelser, humørsvingninger og affekt

Den ene dag var alt i den skønneste orden.

Den næste var min kæreste en idiot! 

På denne side vil du læse om et af mine specialer, nemlig stærke følelser. Kært barn har mange navne og stærke følelser og følelsesudbrud kan opstå i forskellige kontekster og temaer:

  • Humørsvingninger; årsager og udfordringer.
  • Hormonelle forandringer og PMS
  • Vrede og anger management
  • Tristhed og de indadreagerende følelser
  • Affektive lidelser og bipolar lidelse
  • ADHD
  • Emotionel ustabil personlighedsstruktor, borderline.

Stærke følelser og impulsive udsving kan have mange årsager og se forskelligt ud fra person til person. I denne artikel vil jeg give dig et indblik i det, de forskellige årsager har til fælles: De svære følelser.

Du vil også blive klogere på hvad selvomsorg, accept og emotionsregulering er.

Følelser og tanker – hvad er hvad

Der opstår meget ofte kommunikative misforståelser, især hos par, når det gælder om at skelne følelser og tanker fra hinanden. Men denne skelnen er vigtig, for at kunne opleve, at man er blevet set og hørt. 

I det enkelte menneske er det også vigtigt at kunne denne skelnen, idet vi gennem identificering bearbejder følelserne og kommunikerer dem til os selv og andre. 

Tommelfingerregel: Følelser 

Når følelser dukker op kan man i sin indre dialog identificere den. ‘Jeg bemærker en følelse af…’. Og for at identificere den korrekt har den ét ord. ‘Jeg føler mig trådt på’ er en beskrivelse af en hændelse. Kernen, følelsen det udløste, kunne i dette tilfælde være vrede. 

Tommelfingerregel: Tanker

Tanker eller den indre monolog er ofte indre sætninger eller billeder. Disse beskrives med hele sætninger, når de identificeres. ‘Det kan han ikke være bekendt’ kunne være en tanke i eksemplet. 

Humørsvingninger

Humørsvinger er en del af livet, men for nogle opstår det hyppigere end for andre – ligesom visse perioder kan være betydningsfulde. 

Hvis man eksempelvis er nede ned stress, har ADHD eller bipolar lidelse ses humørsvinger eller en lav frustrationstærskel som en del af hverdagen.  

Livskriser (skilsmisse, dødsfald i familien, fyring) kan også føre til pludselige ændringer af ens ellers velkendte psyke. Pludselig sidder følelserne uden på tøjet og ting, man ellers ikke plejede at blive påvirkes at, finder man sig selv grædende over. 

Andre faktorer kan være de fysiske eller hormonelle: Det er efterhånden erkendt at medicin som P-piller kan have psykiske bivirkninger i form af humørsvingninger og depressionslignende tilstande. Andre basale årsager kan være manglende søvn eller lavt blodsukker. 

Hormonelle forandringer

 

Hormonelle forandringer er især tilstede i puberteten og i overgangsalderen. Trods ubehaget ses humørsvingninger i begge perioder som naturlige oplevelser.

 

PMS – Præmenstruelt syndrom

 

Men er du bevidst om den kvindelige cyklus? Har du styr på, hvornår du eller din partner har PMS?

Det der fysisk sker, under PMS, er at østrogen-niveauet falder. Det er det samme der sker, hvis du tager P-piller, her er det blot en konstant over hele måneden, men for mange intensiveres PMS.

Kvinder med PMS oplever ofte enten udadreagerende følelser, som vrede og mistro og bliver urimelige og stædige. Eller de får de ‘indadreagerende’ følelser som tristhed og skam.

Mange par har ikke blik for PMS som en aktiv årsag til pludselig konflikter – hvilket er rigtig ærgerligt. Er der en fælles bevidsthed om PMS, kan mange konflikter undgåes. Hvis begge ved, at ‘det bare er PMS’, i stedet for at man tager ‘udfaldene’ personligt, kan man møde den anden med en tålmodighed, omsorg og ro.

Jeg har lavet et afsnit i min podcast om PMS. Hvis du vil høre mere om de videnskabelige forklaringer, kan jeg varmt anbefale min kollega, Anita Ølands podcast, hvor hun har inviteret læge Kristian Jensen, med speciale i PMS og PMD i studiet.

 

woman sitting on brown rock during daytime

Følelser kan virke overvældende og tilmed farlige. Men det er kun følelser.

Når vi lærer at identificere, observere og være med følelsen – uden at lade os diktere af den – giver vi den plads og rum. Den er ikke forkert.

Jo tættere på vi nysgerrigt studerer den i mikroskopet – jo mindre farlig bliver den pludselig!  

Start i terapi!

Følelser kan være meget svære at forholde sig selv, men kan kan gøre meget aktivt selv også. Jeg er uddannet inden for dialektisk adfærdsterapi, som netop at til formål at finde og være i den rette balance mellem tænkning og emotioner. Det er en adfærdsterapi, hvor vi eksperimenterer med forskellige teknikker til både at kunne rumme og acceptere følelser, holde ud og regulere. 

Derudover giver jeg også gerne en indføring i mindfulness og meditation. 

 

Jeg vil vide mere / starte i forløb med fokus på følelser

Jeg håber at denne artikel har givet indblik følelsernes verden. 

Jeg har i min podcast lavet afsnit om ACT, mindfullness og åndedrættet. Dem kan du finde her.

Kan du genkende noget fra artiklen og ønsker du at starte i terapi, er du meget velkommen til at ringe på 28680044, eller kontakte mig her på siden.

Har du spørgsmål?

3 + 12 =